Distantsõppe ja koduõppe erinevustest 

Koduõppekogukondadelt üle maailma on palutud praeguse olukorraga toimetulekuks nõu ja abi, aga nad ei saa aidata. Miks ma nii väidan? Sest koduõpe ja distantsõpe erinevad üksteisest väga olulistes aspektides ning kuigi on juba avaldatud mõtteid, et distantsõpe ei pea eriolukorraga koos välja surema, tasub siiski meeles pidada, et ei praeguses ega võimalikus tulevikulises vormis on sellel üsna vähe ühist koduõppega – sellisega, mille on teadlikult valinud lapsevanem. Inimesed, kes ei ole vanema soovil koduõppega väga hästi kursis, imestavad, kuidas koduõppel olijad suudavad aastaid vastu pidada nii “tüütutes”  tingimustes nagu praegune ootamatu ja pealesunnitud distantsõpe neile tundub. Oleme TLPK koduõppeosakonna väärtustena sõnastanud märksõnad: teadlikkus, looming, paindlikkus ja koostöisus. Kuidas neis aspektides eristub koduõpe distantsõppest?

Teadlikkus ja paindlikkus

Koduse distantsõppe eesmärk on praegu ja saab vähemalt esialgu olema suuresti tavakooli rütmis ja meetoditel jätkamine. Eriolukord on välja toonud tavapärase õppetöö elemente, mis koduses keskkonnas ei toimi (varahommikused kohustuslikud veebitunnid, paindumatu päevaplaan, päeva jooksul tilkuvad ülesanded, tunnitöö ja kodutöö eristamine, paljudes ainetest üksikute lõimimata ja õppija jaoks eesmärgistamata õpiülesannete maht, erinevate veebikeskkondade ülekasutamine), samas on Eestis praegu vaid paar kooli, kes on ülevalpool I kooliastet suutelised õppimist toetama viisidel, millest on Grete Arro ja Kriste Talving rääkinud oma live-koolitundides või Triin Noorkõiv oma külalistega HITSA iseseisva õppe veebiseminaridel. Kuna Eesti kooli õpetajatel on üldiselt üsna kasinad horisontaalse ja vertikaalse planeerimise ning koostööoskused, jäävad distantsõppe nädalajuhised kardetavasti üsna sarnasteks õppehaldussüsteemide sissekannete ja koduste ülesannete loeteludega.

Koduõppijate vanemad seevastu juhinduvad eelkõige neile seadusega pandud kohustusest järgida Eesti riiklikku õppekava ja seal toodud õpieesmärke. See tähendab, et neil on palju paindlikumad võimalused jaotada nende eesmärkide saavutamine terve kalendriaasta peale, näiteks planeerida elusloodusega seonduv kevade- ja suvekuudesse või läbida ühe ainevaldkonna õppeained moodulina. Samuti on neil palju vabamad käed muuta õppetegevuste olemust, kui juhtub midagi ootamatut nagu hamstri surm või eriolukord.

Looming ja koostöisus

Kuigi tänapäeva haridusteadus räägib palju konstruktivistlikust vaatest õppimisele ja tähenduse loomise olulisusest teadmiste omandamisel, oleme koolisüsteemina siiski veel kaugel sellest, et õpilasele (ja soovi korral ka perele) oleks antud võimalust ja aega selles protsessis aktiivselt osaleda. Kardetavasti on paljudes kodudes olukord tänaseks hull ja pinged kasvanud ülepea seetõttu, et lastel on veelgi piiratumad võimalused oma vajadustest märku anda ning vanemad on surutud lihtsalt läbiviija rolli. Järgmise kooliaasta alguseks on eriolukord loodetavasti lõppenud, distantsõppe puhul aga jääb tõe monopol endiselt kooli kätte ning karta on, et õppija enese või perede võimalus individualiseerida ja kohandada jääb senisele tasemele. Kasutegurina saab välja tuua võimaluse õppida rahulikumas keskkonnas sel noorel, kelle koolistressi üks põhjuseid on koormav suhtluskeskkond, eakaaslaste surve või koolikiusamine. Sotsialiseerumisest on oma koduõppeteemalises magistritöös kirjutanud ka Kärt Kao, kes viitab mitmel korral asjaolule, et terviklikuma ja ühiskonna ülesehitusele vastava sotsialiseerumiskogemuse saab laps, kellel on tasakaaluks samaealiste konkurentsiõhkkonnale võimalik turvaliselt suhelda koostöös erinevatest põlvkondadest inimestega.

Koduõppesse on loominguline ja koostöine õppimine juba sisse kirjutatud. Vastupidiselt levinud müüdile, et koduõpe kultiveerib isolatsiooni ja eraklust, on koduõppijal märksa rohkem võimalusi suhelda oma pereliikmete ja sugulastega, reisida ning kõiki neid tegevusi õpieesmärke teenima panna. Ka koduõppija haridus on seotud mitmete õpetajate ja juhendajatega väljaspool kodu – huviringijuhendajad, treenerid, pilliõpetajad, koosõppegrupid, laagrid jne. Praegune eriolukord mõjutab seega ka koduõppeperesid – kuigi juhendajad teevad veebitunde ja saadavad videosid, mille järgi iseseisvalt kodus harjutada, on ka koduõppija jaoks suhtlemine kaaslastega ja iseseisev liiklemine piiratud, nädala- ja päevarutiinid häiritud, kõik päevad on harjumatult ühetaolised. Kuid vähemalt ei lisandu sellele õppimisestressi, sest koduõppijale on loodud keskkond ja tegevused, milles ta tunneb end pädevana, mis on tema jaoks mõtestatud ja milles ta pole üksi. Need kolm aspekti on motivatsiooni käivitumiseks võtmetähtsusega.

TLPK koduõppeosakond – teadlik looming paindlikus koostöös!

Koduõppe kasuks otsustamine ei pruugi olla kerge ning uues rollis võib vanem vajada abi. TLPK e Tartu Luterliku Peetri Kooli koduõppeosakonna koordinaatorid Kadi Künnapuu ja Irja Toots on võtnud suuna toetada ja juhendada vanemat seni, kuni see on vajalik. Võta ühendust, kui soovid koduõppijate kogukonnaga liituda, aadressil koduope@luterlik.edu.ee või vormi kaudu allpool. Oled oodatud sõltumata oma asukohast meie kaunil planeedil.

 

 

Autor: Kadi Künnapuu

Toetan alates 2017.a koduõppe koordinaatorina peresid koduõppeosakonnas Tartu Luterliku Peetri Koolis (TLPK). Minu lapsed on koduõppel, naudin nendega ühist aega ja kasvamist. Üks lastest on õppinud ka väikeklassi ja tervislikel põhjustel koduõppe vormis. Olen Avatud Meele Instituudi koolitajana toetanud nii õpetajaid kui ka lapsevanemaid, 2020.a alustasime ka koduõppeteemaliste kursuste läbiviimisega. Minu loomingulisus väljendub Lugemisseikluse jt õppematerjalide loomises ning naudin kursuste/ töötubade/huviringide korraldamist koduõppe kogukonnas kui ka laiemalt. On olnud ka keerulisi hetki ja siis olen tänulik oma oskustele ja teadmistele Tartu Psühhodraama Instituudist, kus 2016.a-2019.a omandasin grupijuhi kutse. Hariduselt olen logopeed ja eripedagog. Olen erialal töötanud alates 2004a lasteaias, erikoolis, kliinikus, hetkel töötan eripedagoogina, konsultandina, koolitajana erapraksises. Suuna olen seadnud rõõmsalt läbi raskuste tähtede poole ning tuge sel teel pakuvad mulle olulised väärtused, mida oleme TLPK koduõppeosakonnas sõnastanud: Teadlikkus, Looming, Paindlikkus, Koostöö. Soovin panustada koduõppe kogukonna loomisesse, et saaksime olla ise see muutus hariduses, mida oleme oodanud. Kirjuta mulle koduope@luterlik.edu.ee, vt ka https://www.luterlik.edu.ee/koduope/.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s